Een verhaal uit de praktijk

Toen ik in 2014 net de eerste exemplaren van ons boek De Dienstenfabriek had ontvangen van de drukker, kwam ik op de roeiclub een bekende tegen. Overlopend van enthousiasme vertelde ik over het boek: hoe gaaf het er uit zag en waar het over ging: méér diensten sneller leveren, zonder extra stress en lagere kosten. En dat je dat kunt realiseren door je Onder Handen Werk te verlagen.

De ander, ik noem hem even Piet, zei dat hij ook wel een issue had met Onder Handen Werk. Hij is ondernemer (met één werknemer) en doet reparaties aan boten en het werk stapelde zich op. Met alle gevolgen van dien: werkstress, vertraging, lange doorlooptijden, soms klachten van klanten – vast herkenbaar. Hij liet zich verleiden om het allereerste exemplaar van De Dienstenfabriek aan te schaffen.

Een paar maanden later kwam ik hem weer eens tegen en vroeg natuurlijk wat ie er van vond. Hij zei: “dat is echt wel een leuk boek dat jullie hebben geschreven. Ik heb het heel simpel gehouden en gebruik alleen het document ‘bufferstatus’ en het werkt als een tierelier. Onze productie is fors omhoog gegaan. Ik heb nooit meer problemen met het stellen van prioriteiten. En we komen zelfs aan andere dingen toe, zoals het magazijn opruimen.”

Een van de grootste problemen in werkomgevingen is dat we (te) veel werk hebben en eigenlijk niet goed weten wat nou als eerste moet. Daardoor doen we vaak van alles een beetje. Maar daardoor vergroten we ons probleem. In De Dienstenfabriek leggen we uit dat er een direct verband bestaat tussen veel Onder Handen Werk en lange doorlooptijden. Met buffermanagement leer je jouw werk goed te prioriteren: niet te vroeg maar ook niet te laat aan iets beginnen. Het levert een lijst op die je precies vertelt met welke taken je vandaag aan de slag moet.

Dus als jij ook meer grip op je werk (en dat van je hele afdeling) wilt krijgen – lees dan De Dienstenfabriek.